juli, 2009

Tredje veckan…

söndag, juli 19th, 2009. - Skrivet av Michael

Finaldagen i Karlshamn blev precis så bra man hade kunnat hoppas. Vädret, publiken, applåderna, nära och kära, radio och tidningar, ja alla och allt var på plats!  Oliver som vi nu egenmäktigt krönt till Kung av Karlshamns segelklubb och hans kompisar, låg bakom det mesta. En kille som aldrig slutade att förvåna med sitt engagemang och initiativ. Sista veckans seglingar innefattade Hanöbukten med sitt kluriga vatten och vackra siluetter, kåsor, underbart väder och intresserade människor. På vägen gjorde vi även strandhugg i Baskemölla, Vitemölla, Åhus, Landön, Västra Näs, Hällevik och Hörvik innan festivalområdet skymtade i soljluset. Nu ska vi smälta intrycken några dagar och sammanställa bilder, filmer och anant kul till hemsidan.

Tack för allt stöd hälsar Anders och Michael!

Läs mer om “Första veckan…” och “Andra veckan…”

Nästan framme…

fredag, juli 17th, 2009. - Skrivet av Michael

Ett stenkast från målgången i Karlshamn ligger våra kära båtar och trycker. Nu återstår bara själva inseglingen. Klockan 15:00 i dag fredag ska vi slutligen anlöpa hamnen nere i festivalområdet. En känsla av lättnad, lycka och kanske lite tomhet börjar byggas upp. Efter tre veckor, ska nu slutligen våra blöta och sargade kroppar få torka och sjunka ner i bekväma fotöljer, framför en brasa, till toner av vacker musik en god bok och oslagbara minnen av det projekt som inte skulle gå att genomföra. Vi har verkligen gjort det!

Segla i kåsa

onsdag, juli 15th, 2009. - Skrivet av Anders

I Blekinge lägger man till i något som heter kåsa. Det är två små stenpirar som sticker ut från land och bildar en pytteliten hamn.

Idag lämnade vi Hällevik och seglade vidare mot Hörvik. I en behaglig halvvind och god fart gjorde vi det som skulle bli vår kortaste dagsetapp hittills. Strax före Hörvik hade vinden tilltagit och sjön vuxit sig så grov att vi bestämde oss för att gå iland på första bästa ställe. Vi styrde rakt in i en kåsa som säkert var två meter bred. Sjön bröt överallt, så vi behövde inte gissa om det var stenigt. Längs in i kåsan där det låg en liten roddbåt stod Claes-Edvard och Uffe och förvånade tog emot oss. Vi kunde inte låta bli att fråga om de skulle bjuda på Gevalia.

Efter lunch på hamnkrogen var det dags att flytta båtarna in i hamnen. Vi gick tillbaka till kåsan, hissade segel och vände fören utåt. Två personer höll båten medan jag hoppade i och skotade hem. I full fart seglade jag sedan ut genom den två meter smala rännan. Rafflande kan jag lova.

Bleke i Blekinge

tisdag, juli 14th, 2009. - Skrivet av Michael

Lokalpressen mötte upp oss när vi kom ner till båtarna i Landö för dagens avsegling. Kort intervju och några bilder. Bra fart ut mellan grynnor och skär i korta korta slag för att undvika bottenkänning. Fritt vatten och en ganska gropig sjö på kryssen ut över Hanöbukten. Några timmar senare ligger vi i noll knop drivandes utanför Hällevik i en timme. Anders blir intervjuad av radio i direktsändning via mobilen sittandes i stiltjet, men täckningen ställer till problem precis när de ska gå live. Nytt försök i morgon. När vi slutligen dragit upp båtarna på stranden kommer en man förbi på sin cykel och gratulerar till rekordet. Planerar att gå till Hanö i morgon. Hoppas på lagom vind och en glass.

Torrdräkt på

måndag, juli 13th, 2009. - Skrivet av Michael

I dag har vi satt nytt fartrekord! Med lite hjälp av “surf-vågor” men framförallt riktigt goa vindar, loggade våra GPS:er hela 12,2 knop. Hysteriskt kul. Vattnet är oerhört kallt här på gränsen mellan Blekinge och Skåne. Förra veckan mätte Sjöräddningen 11 grader ute till havs. Torrdräkterna känns trygga och varma. Tur för mej eftersom jag la min båt på sidan idag…. Helt odramatiskt, aningen klantigt och ganska god underhållning för omgivningen faktiskt. Det bjuder vi på.

Första veckan….

måndag, juli 13th, 2009. - Skrivet av Anders

Dramatisk inledning med vindar som framåt kvällen slutligen vida översteg såväl prognoserna som de gränser vi själva satt som seglingsbara. Det straffade sig i form av en räddningsaktion och dryga reparationsarbeten på båtarna. Tråkigt för alla och inte riktigt den start vi tänkt oss. Lyckligtvis gick allt bra trots att olyckan var framme.

Följande dagar har flutit på i ett enda stort rus av upplevelser, vänliga människor och fantastiska platser. I ett nafs har vi gått från Fiskebäck till Helsingborg via Bua, Träslövsläge, Staffsinge Strand, Steninge, Grötvik, Torekov och Mölle. Nästa vecka väntar bland mycket annat, insegling under Öresundsbron, ett besök i Skanör och en rökt ål i Kåseberga.

Andra veckan….

måndag, juli 13th, 2009. - Skrivet av Michael

Insegling under Öresundsbron i 8 sekundmeter och flera knops motström. Vattnet kokade och vi låg stundtals nästan helt stilla. Väl iväg från bron tilltog vinden till dryga 12 sekundmeter, men Falsterbokanalens trygga hamn var inte långt borta.  Dagen efter skulle bli rekorddygnet som tog oss in i Guinness rekordbok. Dygnet bjöd på jämna fina vindar, nattsömn hos våra vänner på Sjöräddningen i Ystad och vidare iväg mot Sandhammaren där rekordet slutligen blev ett faktum. Trots en trasig kick lyckades vi alltså slå rekordet genom att segla 53 sjömil under 24 timmar. Underbart kul.  Veckans segling har sammanfattningsvis gått från Helsingborg till Simrishamn där våra fruar mötte upp och en välförtjänt vila väntade. På vägen dit har vi besökt Malmö, Falsterbo, Skanör, Smygehuk, Abbekås, Ystad, Sandhammaren och Skillinge. Denna vecka väntar härliga vindar i Blekinge och målgång med dunder och brak i Karlshamn.

Se även första veckan här

Mirjam med knäna

söndag, juli 12th, 2009. - Skrivet av Michael

Nu har hon gjort det igen. Trollat med knäna! En mobiltelefon och vår egna projektledare Mirjam, har återigen visat sig vara en helt oslagbar kombination. Dagen började med att vi inte hade tak över huvudet för kvällen och allt vi hittade var fullbokat. Verkligen allt. Men beväpnad med en mobiltelefon, charm och envishet har hon en stund senare fixat boende åt oss i alla fall. Vi var faktiskt inte så oroliga om sanningen ska fram. Detta var nämligen inte första gången hon trollat. Heja Mirjam, du är grym!

Adjö Simrishamn

Båtarna vid bryggan i Skillinge och vi själva på båtklubben i Simrishamn. Nu är det slut på detta. Våra fruar, som hälsat på oss över helgen, beger sig åter hem till Göteborg och vi är jättesugna på att få komma ut och bli blöta igen. För första gången utmed hela resan har vi inte riktigt koll på var vi ska bo i natt. Ett återbud har gjort att vår plan för dagen har kört i diket en liten aning. Kiviks marknad på måndag verkar dessutom göra anspråk på varenda skjul i hela regionen. Ska vi få sova under bar himmel? Kan man rulla in sig i ett segel? Vår projektledare Mirjam, sliter och vi väntar svaren med spänning.

3,2 knop för bara ryggen

lördag, juli 11th, 2009. - Skrivet av Michael

Inom segling brukar man ibland tala om att “segla för bara riggen”. Med det menar man att, omvinden är stark nog, seglar man utan segel genom att masten fångar så mycket vind att båten drivs framåt. Bra att veta om man hamnar i storm eller orkan. Vi tillämpade detta lite annorlunda igår. Vi hade ca 14 sekundmeter inne i hamnen när vi skulle flytta båtarna till andra sidan. Utan att hissa segel klev Anders ner i båten, kastade loss och seglade iväg i 3,2 knop genom att bara stå där. Från land var det helt uppenbart att han måste ha gått för motor när han drog iväg mellan bryggorna. Ett nytt seglingsbegrepp var därmed fött. “Att segla för bara ryggen”. Kul att få skriva lite historia ;)