juni, 2009

2,8 knopp med paddel

tisdag, juni 30th, 2009. - Skrivet av Michael

Under åtta soldränkta timmar med svaga vindar har vi nu nått vår natthamn i Haverdal. Oerhört trötta men lyckliga. De sista 40 minuterna åkte paddeln fram. Man kan paddla i ca 2,8 knop faktiskt. Nyttigt vetande för den som vill ut i värmeböljan och segla i stiltje.

Halland är enormt vackert. Förutom landskapet, horisonten och de öppna vidderna har Hallänningarna bjudit generöst på både mat och ädla drycker. Vi gillar detta. I morgon onsdag, väntar 25 sjömil med bla en lång sträcka på Laholmsbuktens helt öppna vatten. Prognosen säger 0-4 sekundmeter sydväst. Åker paddeln fram igen? Kommer vi att tröttna på den vackra Hallandsvyn? Kommer Micke att somna i sittbrunnen? Svaret kommer när vi anlöpt Torekov.

Handen i vattnet

tisdag, juni 30th, 2009. - Skrivet av Anders

I dag lämnade vi vårt kära Bua. Planen var tidig avfärd, men det visade sig finnas mer att göra på den hårdast sargade båten. På tidig eftermiddag gav vi oss ut i en härlig sommarvind.  Handen i vattnet känslan som vi talat om var idag en realitet när båtarna gled fram sida vid sida i fyra knop längs Hallandskusten. All utrustning fungerar perfekt, och  den dramatiska fredagen känns nu långt borta. Vi gled in i Träslövsläge på den sista vindpusten och får bo hos gästfria vänner.

Reparationer

söndag, juni 28th, 2009. - Skrivet av Michael

Den lilla plats på jorden som kallas Bua, hade vi inga större förväntningar på. Vackert javisst, men tomt, lite öde och ensamt trodde vi. Oj så fel vi hade. Vi är nu helt förälskade i detta underbara lilla samhälle med de mest hjälpsamma människor Västsverige har att uppbringa. Överallt poppar det upp hjälpande händer, duktiga hantverkare och generösa smeder. Skickliga sjömän och tålmodiga fruar. Om vi skulle välja en plats att haverera på en gång till, hade vi utan tvekan valt Bua. Särskilt tack till Thomas och Christer på sjöräddningen, båtbyggar-Börje och Smeden Kalle. Vilka hjältar!

Vi har fått lägga en dag extra på reparationerna som var mer omfattande än vad vi först trodde, men nu är vi äntligen klara. I morgon måndag lämnar vi Bua för att segla vidare mot Grötvik. Kanske kommer vi dit, kanske inte. Siktet är klart men omständigheterna har som vanligt sista ordet. Detta är nog det absolut roligaste vi någonsin gjort. Tack Bua.

Nu ska vi vila.

lördag, juni 27th, 2009. - Skrivet av Michael

Fullt fräs ut från bryggan, stekande sol och några småjusteringar på båtarna under färden. Skönt att vara iväg! Ett kort stopp på en klippa utanför Kungsö, överläggning, strategier, vägval, näring och navigering. Vidare ut mot Gottskär. Vi stampar på i tuff motsjö. Allt fungerar perfekt i de små båtarna. Micke gör en av de obligatoriska kantringarna i 9,8 knop slör. Klättrar, klänger och drar sig upp i båten igen. Efter tredje försöket blir han kvar i sittbrunnen och seglar vidare. En grymt skön känsla men tröttare än tidigare. Där kom första utdelningen på all nedlagd träningstid. Gott!

Strax visar det sej att den fadäsen, som i sej inte var dramatisk, hade skadat masten. In till närmsta lä-holme för reparation, överläggning, strategier, vägval, näring och navigering för sista biten. Inte långt kvar till Gottskär nu. Efter ytterligare några goa skratt och telefonsamtal till våra landkompisar, ger vi oss av igen. Allt går som planerat tills masten börjar krångla igen. Resultatet blir att Micke inte vågar slå in mot Gottskär i den grova sjön. Risken för ett större haveri blir för stor. Beslutar att gå rakt mot nästa destination direkt istället. Den sjön som då mötte upp var för oss oväntad kantig och jobbig. Anders slog runt ett varv och lyckades inte få ordning på båten i den grova sjön Inte mycket att göra. Men med VHF, fantastiska kläder, flytväst och erfarenhet hade vi alla möjligheter att reda ut situationen utan personskador. Ett anrop till Sjöräddningen och apparaten var igång. Nu ligger båda båtarna i Bua även om Anders båt fick bogsering sista biten. Väl i hamn i Bua konstaterar vi att det var 38 distans hit enl vår GPS. Eftersom vi nu tagit två etapper på en dag, väntar ett dygn av vila och reparationer. I morgon seglar vi vidare och rekordet får vänta till senare etapp.

Nu bär det av!

torsdag, juni 25th, 2009. - Skrivet av Michael

Så var det då klart. I morgon fredag lämnar vi Fiskebäck med siktet inställt på allt det roliga, fantastiskt väder och massor av nya bekantskaper utmed vägen. Världsrekordet kommer vi att försöka ta redan första dygnet, liksom av bara farten.

Tidpunkt och exakt var i Fiskebäck vi kastar loss kommer vi att publicera här på sidan under dagen idag torsdag. Det beror framförallt på vindförhållanden och prognoser.

En sak är dock säker. Det äventyr som egentligen inte skulle gå att genomföra är nu ett faktum och det kommer bli riktigt riktigt kul. Håll koll här för våra dagliga bloggar.

Quiz facit

onsdag, juni 17th, 2009. - Skrivet av Michael

Kvällens quiz skapade huvudbry hos många, men Karin Gyllensten Bolin visade sig ha dolda talanger på området och sopade hem vinsten. Grattis Karin! De rätta svaren är……

Vem av följande har inte något med OK´09 vänner att göra?

( x)  Bengt Karlsson

(   )  Regina Lund

(   )  Morgan Alling

(   )  Ola Skinnarmo

Vem har konstruerat OK-jollen?

(   )  Olle Knudsen

( x)  Knut Olsen

(   )  Ove Konradzon

Varför sjönk Mickes Ok-jolle under oktoberseglingen till Marstrand?

(   )  För tungt lastad

( x)  Båten sprack

(   )  Flaggspel i masten

Varför missade Anders tåget till Stockholm?

(   )  Tåget gick för tidigt

(   )  Vinden mojnade

( x)  Han försökte undvika att komma sist i hamn.

Hur lång är en OK-jolle

(   )  Kortare än en Volvo V40

(   )  Längre än en Barchetta

( x)  Båda alt ovan

Hur förtöjer man en OK-jolle

(   )  Endast i fören

(   )  Endast i aktern

( x)  Ingen vet

Vad är tyngst?

(   )  Anders

( x)  Michael

(   )  1,25 OK-jolle

Angelos regerar!

onsdag, juni 17th, 2009. - Skrivet av Michael

Vilken kväll! Angelos helt fantastiska personal och gudomligt goda små rätter gjorde intryck på oss alla. Ett varmt och uppriktigt seglar-tack till krögare Daniel med personal! Vid sextiden hade vi fyllt hela stället med OK´09- vänner, glatt minglande med fulla glas och ivrigt mumsande på italienska delikatesser i mängder. Av gästernas kommentarer att döma, lär det nog bli många återbesök till denna Italienska oas.


Kvällens quiz skapade huvudbry hos många, men Karin Gyllensten Bolin visade sig ha dolda talanger på området och sopade hem vinsten. Grattis Karin!

After Work

tisdag, juni 16th, 2009. - Skrivet av Michael

Nu på onsdag firar vi av oss själva från klockan 17 och framåt. Exakt en månad innan planerad målgång bjuder restaurang Angelos in alla våra OK´09-vänner på afterwork i italiensk stil.

Hör av dej till oss om du inte redan anmält dej!

It’s alive

söndag, juni 14th, 2009. - Skrivet av Anders

Ohoj.

Jag såg just att mitt senaste inlägg började med att det är mindre än 100 dagar kvar till avfärd. Idag ser det lite rörande ut när det står 12 dagar på räkneverket, men mest av allt  reagerar jag över min långa tystnad. Det har varit en lång och hektisk vår. Mycket återstår att göra, men 26 juni ger vi oss iväg om inte vädret vill annat. Då skall jag och/eller Micke skriva något här dagligen. Följ oss på nätet och skriv gärna kommentarer.

Kortison åt folket!

torsdag, juni 11th, 2009. - Skrivet av Michael

Ett stick i knät med en spruta (ja, jag tittade bort) full av den undergörande trollmixen som kallas kortison. Ett sorts läkekonstens quick-fix, och plötsligt är allt det onda som bortblåst. Nu två veckor senare har jag slutat tvivla och faktiskt börjat tro. Nu fungerar allt. Promenader, trappor, cykling och inte minst viktigt, seglingen.

Så nöjd, så taggad och så spänd på resan, rekordet och möjligheten att få göra allt det där som egentligen inte går att genomföra. Nu kör vi!